نقش اخلاق در سیره عملى پیامبر اسلام (ص)عدى بن حاتم مىگوید:«هنگامى که خواهرم سفانه به اسارتسپاه اسلام درآمد و من به سوى شام گریختم، پس از مدتى خواهرم با کمال وقار و متانت به شام آمد و مرا در مورد این کهگریختهام و او را تنها گذاشتم سرزنش کرد، عذرخواهى کردم، پساز چند روزى از او که بانویى خردمند و هوشیار بود، پرسیدم:«این مرد (پیامبر اسلام) را چگونه دیدى؟» گفت: «سوگند به خدا او را رادمردى شکوهمند یافتم…
روش حکومتى پیامبر(ص)نابراین معیارِ(مهاجرگرایى) در عضویابیِ رسول خدا(ص) یک اصل مسلّم مبتنى بر گمان و عقل بود و به آن عمل کرد. آمار دقیقِ کارگزارانِ پیامبر(ص) این را نشان مى دهد. ما هم باید(مبارزگرایى) و(ایثارگرى) و(ایثارگرایى) را معیار بدانیم؛ یعنى هرکس تلاش و مجاهدت بیش ترى داشته و جان بازى کرده و پا و نخاع داده است را اولویت بدهیم…ختم نبوت و طرح سیاسى اسلام
اماکن مقدس ؛ آئینه وحدتیک مکان مقدس می تواند هم مکان ارتباط با امور قدسی و خدایی و هم سخن گفتن در باب آن ها باشد تناقض نمای اصلی دین آن است که اگر الوهیت در همه جا حاضر باشد در عین حال در جای خاصی نیز باید وجود داشته باشد. حتی اگر همه ی جهان مملو از شکوه خداوند باشد این شکوه باید در جایی آشکار شده باشد.
همکاری هاى علمى شیعه و سنىمنادیان تقریب مىگویند:
مشترکات دو گروه به قدرى فراوان است که مىتواند پیوند محکمى در میان پیروان هر دو گروه پدید آورد و در عین حال هر گروهى به مختصات خود علاقمند باشد و به عقیدهى مخالف نیز احترام بگذارد.
منشا حقیقی وحدت امت اسلامی، همانا دین اسلام است.این منشا ،ریشه اصلی خود را از فطرت سلیم انسان میگیرد که خداند متعال در نهاد مردم همه جوامع به ودیعت نهاده است. تحولاتی که این دین فطرت در طول تاریخ داشته، فقط مربوط به فروع جزیی احکام بوده است که از تنوع موقعیت های حیاط انسانی در جوامع مختلف سرچشمه گرفته است.
از منظر ایشان همه انسانها با فطرت الهی به دنیا می آیند و اگر آن فطرت اولیه دستخوش دگرگونی و آلودگی نگردد،در شناخت راه و هدف که همان سیر الی ا… و بازگشت به حق تعالی است، به تنهایی کافی است. چنانکه می فرماید: «هر نوزادی با فطرت خدایی به دنیا می آید، ولی پدر و مادر هستند که او را به کیش یهودیت، نصرانیت و مجوسیت می کشانند.»