مجموعه سخنان مقام مادر در کلام امام و رهبری

بازدیدها: 5

تجلیل از مقام «زن» در کلام حضرت امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری به مناسبت #هفته_زن

امام خمینی (ره):

1- مبدأ همه خیرات است‌‌
مربی انسان‌ها زن است/زن مبدأ همه خیرات است‌‌/ مبدأ همه سعادت‌ها از دامن زن بلند می‌شود/ ما نهضت خودمان را مرهون زنها می‌‌دانیم. مردها به تَبَع زنها در خیابان‌ها می‌‌ریختند!/ زنها مردان را تشویق می‌کردند و خودشان در صفهای جلو بودند. زن یک همچو موجودی است که می‌‌تواند یک قدرت شیطانی را بشکند.(صحیفه امام، ج۷، ص ۳۳۸)

2- در نهضت ما زن‌ها پیش‌قدم بودند. بلکه ارزش فعالیت زن‌ها بیشتر از مردها بود. اینها قدرت مردها را دوچندان کرد.(صحیفه امام، ج۱۰، ص۱۸۳)

3- ابرجنایت‌کاران فهمیدند زنان هستند که می‌‌توانند با قیام خود، مردان را به میدان بکشند!(صحیفه امام، ج۱۶، ص۱۹۲)

4- زن‌ها هستند که ملت‌ها را تقویت و شجاع می‌‌کنند/ عنایتی که اسلام به بانوان دارد بیشتر از عنایتی است که بر مردان دارد/قرآن کریم #انسان_ساز است، و زن‌ها نیز انسان ساز. وظیفه زن‌ها انسان‌‌سازی است. اگر #زنهای_انسان_ساز از ملت‌ها گرفته بشود، ملت‌ها شکست خواهند خورد، منحط خواهند شد.(صحیفه امام، ج۶، ص۲۹۹)

5- شما خانم‌ها شغل بسیار شریف دارید. #شغل تربیت فرزند(مادری)، که این از همه شغل‌ها بالاتر است. یک فرزند خوب شما اگر به جامعه تحویل بدهید، برای شما بهتر است از همه عالَم (!!!) (صحیفه امام،ج۸،ص۹۰)

6- دامن مادر #مبدأ_خیرات_و_شرور/ آن چیزی که در بچگی از مادر می‌شنود یا می‌بیند، آن نقش می‌بندد در قلبش؛ و تا آخر! همراهش هست!/ این یک مطلب بسیار بزرگى است که از مادرها مى‌آید و از کس دیگر نمى‌آید (صحیفه امام،ج۹، ص۱۳۶)

7- اگر در دامن مادر، که بالاترین محل تربیت است، بچه خوب از کار درآمد، این تا آخر به همان تربیت بچگی که شده باقی می‌ماند! -مگر یک عوامل بسیار قوی‌ای او را برگرداند/ زیرا علاقه‌ای که بچه به مادر دارد به هیچ کس ندارد و حرف مادر نقش می‌شود در مغزش. (صحیفه امام،ج۸، ص۳۶۳)

8- تمام آرزوهای بچه خلاصه می‌شود در «مادر»، چون به هیچ‌کس آن علاقه را ندارد/ بچه همه چیز را در «مادر» می‌بینید؛ «حرف»، «خُلق» و «عمل» مادر در بچه‌ها اثر دارد/بچه از همان دامن مادر، اعمالش و گفتارش به تقلید از مادر- که از همه تقلیدها بالاتر است- و به تزریق مادر- که از همه تزریقها مؤثرتر است- تربیت مى‌شود./ #مسئول افعال و اعمال بچه‌ها هم شما هستید (صحیفه امام، ج۷،ص۲۸۴)

9- گمان نکنید که یک بچه است…اگر این بچه‌اى که شما تربیت کردید یک تربیت صحیح باشد و آن وقت آن بچه در رأس جامعه واقع بشود، یک ملت را سعادتمند مى کند؛ و آن شرفش مال شماست. و اگر خداى نخواسته به عکس باشد…این ممکن است که بعدها یک جامعه را به فساد بکشد. خیال نکنید یک آدم است. گاهى یک آدم، یک ده را خراب مى‌کند؛ گاهى یک آدم یک شهرستان را خراب مى‌کند؛ گاهى یک مملکت را خراب مى‌کند. (صحیفه امام، ج۷،ص۲۸۴)

10- بانوان محترم! مسئولید همه/ مادرها بیشتر مسئول هستند/ شرافت مادرى از شرافت پدرى بیشتر است/ تأثیر مادر هم در روحیه اطفال از تأثیر پدر بیشتر است(صحیفه امام، ج۷، ص۵۰۳)

مقام معظم رهبری:
1- زنان نیمی از جمعیت کشورند؛ اما تأثیرشان در سرنوشت این کشور ، بیش از تأثیر نیمی از کل جمعیت است./ اگر زنان در یک جامعه، به فکری مؤمن بشوند و در راهی قدم بگذارند و علی‌رغم موانع آن راه را ادامه بدهند، تأثیر آن‌ها بر روی #فرزندان، #همسران، حتّی #برادران و #پدرانشان، یک تأثیر تعیین‌کننده و سازنده است. (امام خامنه ای، ۷۶/۱۱/۲۹)

2- من هرجا که با مادران شهدا مواجه شده‌‌ام، آن‌‌ها را حتّی از پدران شهدا هم #قوی‌_تر دیده‌‌ام. (امام خامنه ای، ۱۷/ ۰۲/ ۷۶)

3-همه تحت تأثیر مادران هستند. آنکه بهشتی می‌شود، پایۀ بهشتی شدنش از مادر است: الجنه تحت اقدام الأمهات. مادر است که فرهنگ و معرفت و تمدن و ویژگی‌های اخلاقیِ یک قوم و جامعه را با جسم خود، با روح خود، با خُلق خود و با رفتارِ خود، دانسته و ندانسته به فرزند منتقل می‌کند. (#امام_خامنه_ای، ۵/ ۵/ ۸۵)

4-باید کاری بکنیم که بچّه‌ها دست مادر را حتماً #ببوسند؛ اسلام دنبال این است/در صورت محترم بودن زن در محیط خانواده، بخش مهمّی از مشکلات جامعه حل خواهد شد (#امام_خامنه_ای، ۹۲/۰۲/۲۱)

درباره basir

موارد جالب

ویژه نامه ولادت حضرت ابوالفضل العباس (ع)

بازدیدها: 0ویژه نامه ولادت حضرت ابوالفضل العباس (ع) قمر بنی هاشم، ویزه نامه ولادت حضرت …

دیدگاهتان را بنویسید

اخبار با تصاویر

آمار بازدید

  • ۰
  • ۴۸۹
  • ۹۷۲
  • ۴,۱۴۶
  • ۳۹,۷۵۸
  • ۳,۹۴۰,۴۳۸
  • ۱۴۰۳-۰۱-۲۹