هیئتی که با همه ظرفیت خود برای مقابله با کرونا به میدان آمد

بازدیدها: 0

در گفت وگو با مسئول واحد فرهنگی وقرآنی هیئت بنی فاطمه اصفهان مطرح شد :
هیئتی که با همه ظرفیت خود برای مقابله با کرونا به میدان آمد
با مروری در تاریخ اسلام، نقش هیأت های و جایگاه مردمی آن بیش ترمشخص می شود. شاید بزرگ ترین پایگاه دینی ـ ملی در جامعه اسلامی ما هیأت ها و محافل مذهبی باشد. هر چه قدر ، ارزش وجایگاه یک هیأت در میان مردم شناخته شده و والا باشد، میزان تأثیرگذاری آن بر مردم نیز بیش تر خواهد بود. از جمله هیئت های فعال و اثر گذار در شهر اصفهان، هیئت بنی فاطمه است. این هیئت در زمان رژیم ستم شاهی پایگاهی برای مبارزان ، در دوران پیروزی انقلاب، جنگ تحمیلی و پس از آن به عنوان یک کانون مهم نیروهای انقلاب اسلامی منشأ آثار و خدمات ارزشمندی برای بوده و هست . تقدیم بیش از یک 210 شهید والا مقام، جانبازان گرانقدر و آزادگان سرافراز موید این ادعا است . مسئول واحد فرهنگی و قرآنی هیئت بنی فاطمه اصفهان در گفت وگو خبرنگار ما بخش هایی از فعالیت های این هیئت از زمان شیوع ویروس منحوس کرونا بیان نموده که تقدیم حضور خوانند گان می کنیم:
جواد ابوطالبی که از نیروهای با سابقه فرهنگی است با استقبال از این گفت وگو می گوید : از زمانی که ویروس کرونا کشورهای جهان از جمله ایران شیوع پیدا کرد و همه ابعاد جامعه را درگیر خود کرد مقام معظم رهبری فرمودند “که هر فعالیتی در خصوص مقابله با فراگیر شدن این ویروس حسنه است ” و براساس اینکه معتقدیم هیئت‌های مذهبی در تمام ایام و مناسبت‌ها علاوه بر فعالیت و فرهنگی و اصلی خود باید به کمک مردم بشتابند و در کنار آن‌ها ایفای نقش کنند وارد میدان مبارزه با کرونا شدیم .
وی ادامه می دهد : در ابتدا دوستان واحد فرهنگی و دبیرخانه‌ یادواره‌ 210 شهید هیئت بنی فاطمه به فکر افتادند که چگونه می تواند به عنوان یک هیئت و مجموعه‌ فرهنگی و مذهبی در این زمینه ایفای نقش کنیم ، با توجه به اینکه هیئت بنی فاطمه تعداد 210 شهید والامقام تقدیم اسلام و نظام اسلامی نموده تصمیم گرفته شد فعالیت‌های خود را تحت عنوان موکب سلامت شهدای بنی فاطمه دنبال کنیم و بر این اساس موکب هیئت بنی فاطمه ایجاد و از اواخر بهمن سال 98 فعالیت خود را آغازکرد.
از ایجاد شیرهای آب تا ضدعفونی معابر
ابوطالبی تصریح می کند : ابتدا با توجه به توصیه‌های بهداشتی تعدادی شیر آب و مایع دستشویی و … در اطراف حسینیه و خیابان ابن سینا تعبیه و راه اندازی شد و در ادامه گروه‌هایی برای ضدعفونی مساجد ، مراکز تجاری و پرتردد، معابر و خودروها و به ضدعفونی کردن مکان‌های فوق پرداختند. همزمان کارگاه‌های دوخت ماسک پارچه‌ای در منازل راه اندازی کردیم و ماسک‌ها به صورت صلواتی در اختیار مردم قرار گرفت ؛ در ادامه ساختمان سه طبقه حسینیه‌ بنی فاطمه برای ایجاد کارگاه تولید ماسک سه لایه‌ پزشکی یکبار مصرف که مورد تایید وزارت بهداشت و درمان کشور است، تجهیز و آماده شد.
همراهی و اجماع برای تهیه ماسک
این فعال فرهنگی در ادامه اقدامات انجام شده برای دعوت مردم برای همراهی در کارخداپسندانه تولید ماسک از طریق ارسال پیامک به شماره‌های سامانه بنی فاطمه را مورد اشاره قرار داد و می گوید : به لطف الهی ، برکت خون شهدای عزیز واهل بیت علیم السلام و اعتماد مردم به این مجموعه ، با استقبال گسترده مردم فهیم روبرو شدیم و کارگاه ماسک حسنیه بنی فاطمه اسفند 1398 شروع به فعالیت کرد که منجر به فعالیت روزانه 600 نفر در هر شیفت صبح و عصر ، همچنین یک شیفت اضافه در ماه مبارک رمضان یعنی بعداز افطار تا سحر در محل حسینیه شد. افراد با رعایت کلیه مسائل و دستورالعمل‌هایی که توسط مامورین بهداشت اعلام شده بود فعالیت می‌کردند و روزانه به صورت میانگین افزون بر تعداد 50 هزار ماسک تا 70 هزار ماسک در حسینیه آماده می‌شد. او می افزاید : کارگاه تولید ماسک تا پایان اردیبهشت 99 برقرار بود (در مجموع 72 روز) و بعد از تاریخ فوق با توجه به اینکه شیوع کرونا تا حدود زیادی کاهش پیدا کرده بود و فعالیت مراکز مذهبی، مساجد و اقامه نماز جماعت ادامه پیدا کرد ، فعالیت کارگاه نیز پایان یافت اما موکب سلامت به خدمات خود در زمینه کمک‌های مومنانه ادامه داد. وی می گوید : در مدت زمان مذکور بالغ بر 4 میلیون ماسک توسط عزیزان داوطلب در حسینیه ‌بنی فاطمه تهیه شد و ماسک‌های آماده شده براساس درخواست کتبی و معتبر ابتدا به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، داروخانه‌های منتخب، خیریه‌ها و سپس به هیئات مذهبی، مجموعه های فرهنگی، بسیج ، ادارات دولتی و مراکز نظامی و انتظامی به قیمت تمام شده ملزومات مصرفی تحویل می‌شد که سوابق آن به صورت مکتوب موجود است .
ثواب حضور و فعالیت هدیه به نام یک شهید
ابوطالبی دبیر یادواره 210 شهید هیئت بنی فاطمه در خصوص فعالیت فرهنگی این مجموعه فرهنگی، دنی در زمان شیوع بیماری کرونا هم می گوید : همزمان با اشتغال عزیزان به تهیه و آماده‌سازی ماسک در این مجموعه به بعد فرهنگی و ضرورت توسل به ائمه معصومین (ع) نیز توجه ویژه می‌شد، همه روزه برنامه‌ دعای توسل برگزار و هر داوطلب ثواب حضور و فعالیت خود را به نام یک شهید هدیه می کرد، با توجه به همزمانی ایام ماه شعبان هر روز مناجات شعبانیه و در ماه رمضان نیز هر شب دعای ابوحمزه ثمالی برگزار می‌شد.
برگزاری مراسم مذهبی در زمان تعطیلی مساجد وکمک های مومنانه
وی با اشاره به این که در آن روزهای بحرانی عملا هیئت های عزاداری فعالیتی در خصوص برگزاری مجالس مذهبی نداشتند و همه‌جا تعطیل شده بود، تصریح می کند : هیئت بنی فاطمه اصفهان در کنار تولید ماسک وعرضه به مراکز مختلف ، به گرامی‌داشت مناسبت‌هایی همچون میلاد ائمه معصومین (ع) توجه خاص می کرد به علاوه طی این مدت تعداد 72000 پک بهداشتی- شادی تهیه و با رعایت نکات بهداشتی درب خانه‌های منطقه‌ 3 شهر اصفهان و پس از آن محله‌ زینبیه، کهندژ، جوی آباد،کاوه و …تقدیم مردم عزیز شد و تعدادی نیز در اختیار کمیته‌ امداد برای خانواده‌های تحت پوشش و خیریه‌های شهرستان‌های تابع استان اصفهان قرار گرفت.
مسئول موکب سلامت شهدای بنی فاطمه می افزاید : از فعالیت‌های دیگر موکب سلامت این هیئت تهیه محلول ضدعفونی و ژل بهداشتی با پایه الکل است که به تعداد120هزار بطری محلول و 40 هزار بطری ژل الکلی به صورت رایگان در اختیار خیریه‌ها . عموم مردم استان اصفهان قرار گرفت ، همچنین اعضای هیئت بنی فاطمه در سیزده مرحله بسته معیشتی ویژه خانواده‌های نیازمند و کسانی که از بیماری کرونا دچار آسیب شده بودند، کمک کردند که در مجموع 4 هزار بسته‌ معیشتی با رعایت و حفظ آبروی خانواده‌ها تقدیم شد.
اطعام کار درمان ، بیماران وهمراهان در بیمارستانها از نذر امام حسین (ع)
وی می گوید : از اقدامات قابل ذکر هیئت بنی فاطمه ، تقبل وتامین یک وعده غذای نذری امام حسین (ع) در طول دهه محرم سال گذشته بود که در این اقدام زیبا وخدا پسندانه هیئت بنی فاطمه در ایام دهه محرم میزبان یکی از بیمارستانها (هر شب یک بیمارستان)شهر اصفهان وکلیه کادر درمان وهمچنین بیماران وهمراهان بر سفر اطعام حسینی متنعم شدند.
نذر گوشت از عید قربان تا عید غدیر
ابوطالبی طرح خیر” نذر گوشت ” از عید قربان تا عید غدیر در سال های 99 و1400را از دیگر اقدامات این مجموعه فرهنگی دینی برشمرد و می گوید : طی این دوسال تعداد 529 راس گوسفند خریداری و با رعایت موارد بهداشتی در محل حسینیه بنی فاطمه تقسیم و در بسته‌های 2 و 3 کیلویی آماده شد و به خانواده‌های نیازمند و خیریه‌ها تقدیم گردید .
برپایی خیمه حسینی با رعایت پروتکل های بهداشتی
وی عزاداری سرور وسالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی را از کارهای مهم هیئت بنی فاطمه در محرم سال 99 و 1400 ذکر می کند و می گوید : هیئت بنی فاطمه با توجه به توصیه مسئولان مبنی بر عدم برگزاری مراسم در فضاهای سربسته و عدم حرکت دسته‌های عزاداری با تصمیم مسئولان هیئت مراسم دهه‌ اول محرم به محل صحن و فضای باز مسجد جامع آقا نور منتقل و عزاداری با رعایت فاصله گزاری به صورت متمرکز برگزار کردکه کار شایسته وتجربه بسیار خوبی بود . ابوطالبی در پایان از برگزاری همه ساله یادواره شهدا ی گرانقدر این هیئت که به صورت مراسم سخنرانی و دعا و .. با حضور گسترده‌ مردم برگزار می‌شد ،گفت وبا ناراحتی از این وفقه می گوید : در دو سال گذشته برای رعایت دستور العمل‌های بهداشتی به جای مراسم عمومی دعای ندبه در محل حسینه همراه با پخش زنده از شبکه‌ یک و شبکه‌ استانی برگزار گردید انشا الله با رفع این بیماری منحوس مجدداً یادواره شهدای عزیزمان را ادامه خواهیم داد.
تقدیر ویژه هیئت بنی فاطمه از کادر درمان اصفهان
وی همچنین تشکر ویژه اعضای هیات رییسه هیئت بنی فاطمه اصفهان از کادر درمان پزشکی بیمارستانهای اصفهان اعلام وخاطرنشان کرد : به مناسبت میلاد حضرت زینب کبری سلام الله علیها وروز پرستار هیئت بنی فاطمه با تهیه هشت هزار هدیه نفیس شامل ظروف بلور حاوی شکلات های متنوع تهیه وهدیه های فوق توسط شش اکیپ همراه با شاخه گل با حضور در بیمارستان ها ی دولتی اصفهان تقدیم پزشکان ، پرستاران وکلیه کارکنان بیمارستان ها گردید .
این همه گفتیم لیک اندر بسیچ بی‌‌عنایات خدا هیچیم هیچ‌‌
انتشار فعالیت های مختلف این هیئت قدیمی شهر اصفهان فرصت وامکان زیادی می طلبد که در این مقال نمی گنجد وانشاالله در فرصتی دیگر به زوایای دیگر فعالیت این هیئت ارزشمند ودر تراز انقلاب اسلامی می پردازیم وتقدیم خوانندگان گرامی می کنیم .

درباره علیرضا

موارد جالب

ویژه نامه ولادت حضرت ابوالفضل العباس (ع)

بازدیدها: 0ویژه نامه ولادت حضرت ابوالفضل العباس (ع) قمر بنی هاشم، ویزه نامه ولادت حضرت …

دیدگاهتان را بنویسید

اخبار با تصاویر

آمار بازدید

  • ۱
  • ۲۳۳
  • ۲,۸۵۳
  • ۲۱,۲۵۵
  • ۵۲,۰۳۸
  • ۳,۹۶۱,۲۰۴
  • ۱۴۰۳-۰۱-۲۹