تپش اربعین برای ظهور امام زمان( عج)

بازدیدها: 0

گرد همایی بزرگی مثل اربعین، در هیچ جای تاریخ و هیچ جای کره زمین، نه سابقه‌ دارد و نه امکان‌پذیر است. این گردهمایی فقط در اربعین امام حسین و در کربلا اتفاق می‌افتد. بنابراین، هر کس کربلا می‌رود و هزینه‌ای هم می دهد، نباید فکر نکند که خودش هزینه کرده است. نه. خدا تضمین‌ کرده که هر هزینه ای را در این خصوص، به شخص برمی‌گرداند و بیشتر هم برمی‌گرداند. بنابراین، هزینه کردن برای حضرت، فقط یک جابه‌جایی است که حتی یک اضافه رزق هم به شخص تعلق می‌گیرد.

اکنون ما در آستانه یک حماسه و انقلاب عظیم جهانی هستیم که یقیناً از مهم­ترین و بزرگترین عوامل برطرف کردن ظهور آقا امام زمان علیه‌السلام است؛‏ یعنی حرکت جهانی اربعین، حرکتی است که برای اولین بار در تاریخ بشر، پیروان ادیان آسمانی و غیرآسمانی حول محور یک امام معصوم و یک خلیفه الله با عشق و محبت دور هم جمع می‌شوند.

در هیچ دوره‌ای از تاریخ بشر چنین چیزی سابقه نداشته است. اتفاقی که در اربعین می‌افتد، برای هیچ امامی و برای هیچ پیغمبری صورت نگرفته است. ما چون در بطن این معجزه قرار داریم و به آن عادت کرده‌ایم و حجاب عادت باعث کور شدن فهم و معرفت بسیاری از ما ‌شده، متوجه نمی‌شویم که چه انقلاب عظیم و چه تحول بی‌نظیری در دنیا اتفاق افتاده است. از اول خلقت بشر تاکنون سابقه نداشته است که این همه آدم، آن هم از همه ادیان آسمانی و غیرآسمانی و حتی کسانی که دین ندارند، عاشقانه حول محور یک امام جمع می‌شوند. ضمن اینکه عاشق امام هستند و عشق به همدیگر هم دارند و بالاترین درجه وفاداری، همدلی، دوستی، وحدت، فداکاری در بین آن­ها جریان دارد.

اگر کسی دقت کند، در واقع، حال و هوای اربعین، به هیچ وجه حال و هوای زمین نیست؛ یعنی هیچ جای کره زمین مردم چنین حال و هوایی ندارند. یک انقلابی در یک زمان خاص و در یک فضای خاص در مردم اتفاق می‌افتد و روحیه مردم، مثل روحیه دوران ظهور آقا امام زمان علیه‌السلام می‌شود و این خود یک بشارت بزرگی است که مردم جهان خودشان را برای یک تحول عظیم آماده می‌کنند.

ما در روایت هم داریم که حوادث و نشانه های ظهور آقا امام زمان علیه‌السلام خیلی دفعی، سریع و پشت سر هم اتفاق می‌افتد. ما در این حوادث غرق هستیم و متوجه هم نیستیم که اطرافمان چه می‌گذرد. گاهی آنقدر نزدیک هستیم که غافلگیر می‌شویم و حتماً این غافلگیری وجود دارد.

تأکیدم در بحث حرکت جهانی مهدوی اربعین، این است که عادت نکنیم و کور نباشیم. چون انسان در عادت و کوری خیلی ضرر می‌کند. سود ما در درست دیدن و معرفت داشتن است. اینکه نگاه عادی‌­اش را از حوادثی که اطرافش اتفاق می‌افتد بردارد و با یک نگاه عمیق و یک معرفت صحیح به حوادث جهانی اطرافش نگاه کند. این گردهمایی بزرگ، فقط در اربعین امام حسین و در کربلای امام حسین اتفاق می‌افتد.

الحمدلله رب العالمین گستره این فرهنگ و گسترۀ این اجتماع وسعت پیدا می‌کند و دائماً بیشتر می‌شود. قبلاً یک فضای خیلی محدود با یک جمعیت بسیار محدود بوده، الان در میان جمعیت عظیم از خارج از عراق هم این داستان شروع شده، یعنی موکب‌ها الان به مرزهای پاکستان و داخل پاکستان، از ایران، از داخل مشهد شروع می‌شود و حال و هوای اربعینی دارد. اینها دارد کم کم شیوع پیدا می‌کند و به سایر نقاط جهان سرایت می‌کند تا کاملاً این آمادگی جهانی ایجاد بشود.

واقعاً فضای دل‌انگیزی است. انسان در تمام این فضا وقت خیلی کمی هم دارد و احساس می‌کند ثانیه‌ها به سرعت از دست می‌روند و باید بایستد و این همه عجایب، این همه عشق، این همه وحدت، همدلی، فداکاری، و معنویت و انسانیت را ببیند. جذاب­ترینش این است که در آنجا تمام تمایزها از بین می‌رود؛ یعنی آنجا چیزی به اسم مسلمان، مسیحی، یهودی، در بین مسلمانان شیعه و سنی و قشرهای مختلف مسیحیت، یهودیت، بودیسم، هندوییسم، لائیک‌ها، زرتشتی‌ها، صائبین و دیگران وجود ندارد. آنجا همه یک نفر هستند. تمام تمایزها از بین می‌رود و همه حول محور یک امام و به عشق یک معصوم و خلیفه الله دور هم جمع می‌شوند.

امروز امر به زیارت اربعین، از بزرگترین معروفهاست

یکی از قشنگ‌ترین معروف­ها، همین امر به سفر کربلا است؛ زیرا با این امر کردن، زمینه زیباترین و مهم­ترین معروف عالم، یعنی حاکمیت معصوم بر جهان را فراهم می‌کند. اگر کسی به دیگران سفارش رفتن کند، اجر بزرگی نصیب او شده و اگر در اثر سفارش او خیلی‌ها بروند، به تعداد کسانی که می‌روند، شما در نفس خودت زائر داری. روز قیامت هم آن همه درجات و ثواب­ها مال شما می­‌شود. حتی آثاری که در دنیا دارد، از آنِ شما هم هست.

امام باقر علیه‌السلام فرمودند: «مُرُوا شِیعَتَنَا بِزِیَارَهِ قَبْرِ الْحُسَیْنِ‎= امر کنید شیعیان ما را به اینکه به زیارت قبر حسین بروند»‍. این عشق، عشق مهمی است که حضرت می فرمایند دیگران را امر کنید.

ما افراد زیادی داریم که تحولات عظیمی در زندگی­شان با همین «امر» اتفاق افتاده است. مثلاً دوست کسی به او گفته: “بیا بریم کربلا”، زیرا که با رفتنش یک دفعه تحول عظیمی پیدا کرده است.

اینکه حضرت می‌گوید: «مروا» خیلی قیمت دارد که شما به بقیه بگویید: “بروند”، یعنی هر کس می‌تواند به زیارت برود. ممکن است انسان امکانات مالی نداشته باشد، امّا باید امر کند به رفتن؛ این هم جزء امر به معروف است.

این تأکید خیلی قشنگ است که انسان بتواند “امر” کند. گاهی شخص هم خودش امر می‌کند و هم هزینه ده نفر، صد نفر، پانصد نفر را می‌دهد تا مردم به زیارت بروند. آن یک بحث دیگر است که درجات ثواب دیگری دارد، حتی اگر خودش هم نتواند برود، در روایت داریم که اگر امر کند به دیگری برای رفتن، انگار خودش رفته و هر چقدر تعداد بیشتر باشد، انگار این زیارت او مکرر شده است. ولی در اینجا بحث، بحث امر است. «مروا= امر کنید» یعنی امر کنید که بقیه هم به زیارت بروند. این فوق‌العاده مهم است.

در روایت داریم که اگر کسی نیتش واقعاً رفتن باشد و نتواند برود، ثوابش را به او می‌دهند. این نیت خیلی قشنگ است. این دلسوزی در فراق امام حسین خیلی قیمت دارد. این یک طرف قضیه است. گاهی شما می‌گویید مسائل مردم چه می‌شود؟ گرفتاری مردم چه می‌شود؟ این همّت است که باید اتفاق بیفتد.

شرط دریافت رزق الهی، شکسته شدن دل است

یکی از قوانین جذب الهی و اسلامی این است که وقتی شما می‌خواهید رزق را از خدا دریافت کنید، اول باید دلت بشکند تا یک ظرفیتی ایجاد شود و آن رزق بیاید؛ یعنی اول باید فضای خالی برای آن رزق داشته باشید. اگر کسی فضای خالی برای رزق نداشته باشد یا دروغ می‌گوید یا شوخی می‌کند. چون با عملش سازگاری ندارد. باید عمل با نیت، با دل و با قلب هماهنگ باشد. این خیلی خوب است.

کسی که به دلش می‌افتد که کربلا برود، به محض اینکه تمنا و ظرفیت ایجاد بشود، فیض از آسمان می‌آید؛ ولی اگر در کسی تمنا و درخواست و همتی و میلی وجود نداشته باشد، فیضی هم نخواهد بود.

امام باقر علیه‌السلام فرمودند:«فَإِنَّ إِتْیَانَهُ یَزِیدُ فِی الرِّزْقِ= زیرا زیارت حسین مایه‌ی زیادتی در رزق است. یعنی اولین اتفاقی که با زیارت امام حسین برای ما می‌افتد، زیاد شدن رزق است،؛ یعنی ظرفیت برای دریافت روزی جدید پیدا می‌کند. پس هر کس کربلا می‌رود و هزینه‌ای هم می‌دهد، فکر نکند که خودش هزینه کرده. نه، اینطور نیست. خدا تضمین‌ کرده آن را به شخص برمی‌گرداند و بیشتر هم برمی‌گرداند. فقط یک جابه‌جایی صورت می‌گیرد. حتی یک اضافه رزق هم به شخص تعلق می‌گیرد.

این فقط در رابطه با امام حسین نیست. در رابطه با سایر ائمه هم همین­طور است. در رابطه با خانه خدا هم همین­طور است. هر جا قرار است عشقی، رحمتی و مهربانی ایجاد بشود، رزقش آماده است. رزقش را می‌گیری، عشق را تولید می‌کنی. حتی اگر این مهرورزی و عشق به خانواده آسمانی نباشد، به خانواده زمینی باشد یا به گیاه یا حیوانی کنید، رزقت آماده است. خدا می‌گوید: می‌خواهی رحمان بشوی، هزینه‌ات را من می‌دهم. اگر قرار است رحمانیتی در دلت اتفاق بیفتد، هزینه‌‌اش با من، تو فقط در رحمانیت و مهربانی را باز کن.

زیارت امام حسین علیه‌السلام، عمر را زیاد می کند

«وَ یَمُدُّ فِی الْعُمُرِ= عمر را طولانی می‌کند»، زیارت امام حسین علیه‌السلام علاوه بر اینکه رزق را زیاد می‌کند، برکت عمر هم انسان پیدا می‌کند.

اینکه می‌­فرماید: رزق را زیاد می‌کند نه اینکه پولتان را زیاد می‌کند. چون رزق اعم از رزق جمادی، گیاهی، حیوانی و عقلی و فوق عقلی است.

طولانی شدن عمر، رزق گیاهی است. اینکه علامه می‌گوید هر کس به هر جا می‌رسد، از مجلس یا از زیارت امام حسین علیه‌السلام است. یک فرمول دقیقی است؛ به شرط اینکه با این مجلس اهلیت داشته باشد، یعنی اهل این مجلس باشد. خدا مرحوم قاضی را رحمت کند. ایشان فرمود: من به هر جا و هر چیزی رسیدم از سیدالشهداء رسیدم.

«وَ یَدْفَعُ مَدَافِعَ السُّوءِ وَ إِتْیَانَهُ مُفْتَرَضٌ عَلَى کُلِّ مُؤْمِنٍ یُقِرُّ لَهُ بِالْإِمَامَهِ مِنَ اللهِ= و رفع سوء و بدی خواهد بود. زیارت حسین علیه‌السلام، بر هر مؤمنی که به امامت او معترف است، یک فریضه است».

زیارت امام حسین علیه‌السلام بر هر مؤمنی که اعتراف دارد که حسین امامی از ناحیه خداست، زیارتش واجب است. حالا ما آدم­هایی داریم که ادعای محبت و دوستی دارند، ولی هیچ انگیزه‌ای برای زیارت امام حسین و خانواده آسمانی­ و پدرش ندارد. خیلی عجیب است. حالا چرا واجب است؟ چون صله ارحام واجب است. صله ارحام همان­طور که برای خانواده زمینی واجب است، برای خانواده آسمانی واجب‌تر است. کسی که صله ارحام زمینی ­اش بیشتر از صله ارحام آسمانی ­اش است، باطنش زمینی است، باطنش آسمانی نیست. انسان زمانی باطنش، باطن انسانی است و می‌تواند به ­صورت یک انسان وارد برزخ شود که عشق و دلدادگی‌های آسمانی ­اش بیشتر از عشق و دلدادگی‌های زمینی ­اش باشد.

امام حسن علیه‌السلام می‌فرماید: «ما پدر و مادر دینی شما هستیم. شما باید حرمت ما را بیشتر از خانواده دنیایی­ تان داشته باشید». چون اصل، روح و جنبه آسمانی و الهی من است که از اهل بیت است. این روح ما که جاودانه است، از پدر و مادر زمینی نیست. پس اهل بیت بیشتر در ما سهم و حق دارند. بنابراین، با توجه به این اصل، باید صله ارحام کنیم. صله ارحام آسمانی ما باید بیشتر باشد.

زیارت و ملاقات، باید یک چیز عادی روزانۀ ما باشد. همان­طور که تلفن زدن، دیدن، با هم صحبت کردن برای کسانی که مال هم هستند، یک چیز جدی و عادی است، ارتباط با خانواده آسمانی هم همین­طور باید باشد.

چرا زیارت امام حسین علیه‌السلام عمر را زیاد می کند؟

حالا چرا حضرت می‌گوید: عمر را طولانی می‌کند؟ این رمز رزق و طولانی شدن عمر چیست؟ صله ارحام خاصیتش این است. گفتم هر عشق‌ورزی و هر مهرورزی و هر رحمانیتی این خاصیت را دارد. اگر شما صله ارحام نروید، عمرتان کوتاه می‌شود. کسی که قطع رحم می‌کند، عمر بی‌برکتی پیدا می‌کند.

کسی که عرضه ندارد با خانواده آسمانی ­اش ارتباطی بگیرد یا رفت و آمدی کند، مشکلات و غصه­‌ها به سراغ او می‌­آیند. وابستگی عاطفی و مالی پیدا می‌­کند. اسیر و گرفتار می‌شود، در هر زمینه‌ای التماس این و آن را می‌کند. در حالی که خانواده خودمان همه این نیازهای ما را می‌توانند تأمین کنند: نیازهای عاطفی، نیازهای علمی، نیازهای معنوی. اصلاً همه چیز دستشان است. ما نمی‌رویم دریافت کنیم. ما عاجز هستیم و دل نداریم، معرفت نداریم تا از این کان بی‌نهایت استفاده کنیم، ما اعتماد به خانواده آسمانی نداریم. برای همین در زندگی‌مان دائماً گرفتاری ایجاد می‌شود؛ دائماً گره می‌خورد و مشکلات دارد. درحالی­که هر چقدر شما اعتمادت به آسمان باشد، آسمان هم به تو توجه بیشتری می‌کند.

درباره علیرضا

موارد جالب

ویژه نامه ولادت حضرت ابوالفضل العباس (ع)

بازدیدها: 0ویژه نامه ولادت حضرت ابوالفضل العباس (ع) قمر بنی هاشم، ویزه نامه ولادت حضرت …

دیدگاهتان را بنویسید

اخبار با تصاویر

آمار بازدید

  • ۱
  • ۴۴۷
  • ۳,۱۷۹
  • ۲۱,۲۸۵
  • ۵۶,۹۴۰
  • ۳,۹۷۰,۳۱۶
  • ۱۴۰۳-۰۱-۲۹