اخبارمقاله

پیام عاشورا‌: پیروی از ولایت

Views: 200

حسین(ع) آموزگار بزرگ مکتب ایثار و شهادت است که درس عشق و دلدادگی را در گوش زمان زمزمه کرد و اینک پس از گذشت قرن های متمادی از آن واقعه بزرگ، هنوز درس آزادگی او در دل و جان انسان های آزاده در چهارگوشه جهان تبلور عینی دارد، و هنوز هم مسلمانان و غیرمسلمانان او را الگوی بارز و برجسته و مصداقی ارزشمند از رشادت و از خودگذشتگی می دانند و بر صلابت بی چون و چرای زاده رسول الله(ص) سر تعظیم و تکریم فرود می آورند.

از همین روست که نزدیک به ۱۴ قرن هنوز ندای «هل من ناصر ینصرنی»- کیست مرا یاری کند- حضرت اباعبدالله الحسین(ع) به گوش می رسد و خیل مشتاقان و سینه چاکان آن حضرت هر سال به یاد مظلومیت اهل بیت(ع) سیاهپوش می شوند و مراسم عزاداری برپا می کنند.»

براستی قیام امام حسین«ع» چه نقشی در بیداری مسلمانان جهان دارد و چرا این واقعه تاریخی همچون صدها و هزاران رویداد تاریخی دیگر به دست فراموشی سپرده نشده است؟ نقش عظیم عاشورا در انقلاب اسلامی ایران چه بود و به راستی در شرایط فعلی که دشمنان با انواع و اقسام حیل و فتنه ها سعی در وارد کردن خدشه به این انقلاب بزرگ را دارند، ما به عنوان حامیان این وارث حسینی چه نقشی برعهده داریم و چگونه باید با بصیرت و آگاهی که درس بزرگ عاشورا و قیام اباعبدالله الحسین«ع» می باشد، در برابر کینه توزیهای دشمنان داخلی و خارجی ایستادگی کنیم و بیرق سرخ حسینی را برافراشته نگه داریم؟

در گزارش امروز و فردای کیهان در گفت وگو با اساتید حوزه ودانشگاه و کارشناسان مسائل فرهنگی و مذهبی به دنبال پاسخ این سؤالات هستیم.

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار طلاب، روحانیون، فضلا و اساتید حوزه های علمیه در سخنانی ماه محرم را بهترین فرصت برای تبلیغ صحیح و شاخص سازی در جامعه بویژه در دوران فتنه، برشمردند و فرمودند: «در دنیایی که اساس کار دشمنان حقیقت، بر فتنه سازی است، اساس کار طرفداران حقیقت باید بر بصیرت و راهنمایی باشد.» حضرت آیت الله خامنه ای در تبیین دو شرط اصلی تبلیغ افزودند: «تبلیغ و بیان حقیقت اگر در مسیر الهی و برای خدا و همراه با اخلاص باشد، و در این مسیر هم از غیر خدا یعنی قدرتمندان و طاغوتیان هراسی به دل راه داده نشود، قطعاً نتیجه بخش و اثرگذار خواهد بود.»

نسخه شفابخش

عاشورا نه یک حادثه که یک فرهنگ است، فرهنگی برخاسته از متن اسلام ناب که نقشی حیاتی را در استحکام ریشه ها، رویش شاخه ها و رشد بار و برهای آن ایفا کرده است. عاشورا هیچ گاه در محدوده زمان و جغرافیای خاصی محصور نمانده است، بلکه همواره الهام بخش تشیع در راستای حرکت ها، جنبش ها و قیامهای راستین شیعه- پل بسیاری از نهضتهای دیگر- در برابر کانون های ظلم و کفر و نفاق بوده است.

حجت الاسلام والمسلمین حسن ملک محمدی نماینده مردم دامغان و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با گزارشگر کیهان به سخنان گهربار پیامبراکرم«ص» درباره امام حسین«ع» که فرمودند، امام حسین چراغ تابان هدایت و کشتی نجات امت است، اشاره می کند و می گوید: «قیام امام حسین«ع» گرچه در سال ۶۱ هجری واقع شد، لاکن نسخه شفابخشی برای همه دردها، معضلات و نابسامانی ها در تمام عصرها و نسل ها می باشد. روش، هدف و جریانی که اباعبدالله الحسین«ع» در کربلا به وجود آورد، جریان حق و باطل، مبارزه با ظلم و دفاع از مظلوم است که در تمام عصرها و نسل ها سیلان دارد و برای نجات بشریت قابل بهره برداری است.»

وی می گوید: «قیام حسینی تنها در یک پیکار و ستیز میان اقلیت حق و اکثریت باطل، خلاصه نمی شود بله خود چشمه جوشان معرفتی و شناختی است و دارای یک پیام جاودانه الهی و انسانی و به وجود آورنده یک معیار ابدی است که در تمامی اعصار، عمل نمودن به آن، سبب کوتاه شدن دست مستکبران و ظالمان از دامان اسلام و انسانیت می گردد.»

حجت الاسلام ملک محمدی در ادامه می گوید: «بنابراین مسئله، بارها و بارها شنیده ایم که اسلام بقای خویش را مرهون مجاهدتهای سیدالشهداءست و این همان مفهوم حدیث نبوی است که «حسین منی و انا من حسین» امروز دشمنان هجوم همه جانبه خویش را به اسلام ادامه می دهند و تنها راه مبارزه با اسلام را تغییر اصول و مبانی اسلامی می دانند و از سوی دیگر هوا و هوس آدمی، همواره انسان را در بند خود اسیر می نماید، پس امروز نیز به ماهیت پیام و قیام سیدالشهدا نیازمندیم تا اسلام اصیل و به دور از پیرایه که پیامبراسلام«ص» به عالمیان عرضه نمود را درک نمائیم و آن را حفظ کنیم و باورهای خویش را از هرگونه جهالت و ضلالت به دور نگه داریم و درون انسانی خویش را از بند برهانیم تا بدین وسیله مقدمات برپایی نظامی جهانی مبتنی بر عدالت و بر پایه تعالیم جهان شمول اسلام را فراهم آوریم و راه را برای حکومت جهانی مهدی موعود«عج» هموار کنیم.»

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در ادامه به مسئله بصیرت و آگاهی که بزرگترین درس عاشورا می باشد اشاره می کند و می گوید:

«پیام عاشورا، درس بصیرت در دین، درس فقاهت به معنای فهم عمیق از دین و درس ولایتمداری می باشد و این مسئله باعث شده که تمام یاران امام حسین«ع» تا مرز شهادت گوش به فرمان رهبر خود باشند و ولایتمدار باقی بمانند . یاران واقعی امام، قرائت جدیدی از مبانی دینی خود نداشتند و هر کدام براساس سلیقه های سیاسی و شخصی و منافع گروهی و جناحی عمل نکردند بلکه همه گوش به فرمان امام حسین«ع» بودند و لذا ما هم باید درس معرفت و امام شناسی و زمان شناسی را یاد بگیریم و به دیگران هم بیاموزیم. امام حسین«ع» در یک مقطع کوتاه حماسه همیشه جاویدی را آفریدند و درس شناخت از دین را به همه آزادگان آموختند.»

نماینده مردم دامغان می گوید: «باید اشخاصی را که در لباس دین و گاهی با عناوین و شعارهایی خود را از یاران امام و انقلاب معرفی می کنند بشناسیم، به عنوان مثال شمربن ذی الجوشن در جنگ صفین جانباز بود و امامت مسجد کوفه را برعهده داشت و خود را از یاران علی ابن ابی طالب می دانست، این گونه مسائل باید برای ما درس عبرت باشد.»

وی می گوید: «امام حسین«ع» به دین و بشریت حیات داد و به قرآن روح جدیدی بخشید، چون در آن عصر، از اسلام فقط نام و از قرآن فقط خط و کاغذ مانده بود، اما امام حسین«ع» با قیام خود، قرآن و اسلام را زنده کرد و بزرگترین عامل بیداری ملتها و سرآغاز همه نهضتها و قیامها، عاشورای خونین رهایی بخش و همیشه جاوید اباعبدالله است و انقلاب اسلامی ما هم یکی از ثمرات قیام امام حسین«ع» است و امام خمینی هم یکی از شاگردان برجسته مکتب امام حسین«ع» می باشد که در برابر یزید و یزیدیان ایستادگی کرد.»

عاشورا و عبرت ها

«عاشورا به ما می آموزد که در ماجرای دفاع از دین، بصیرت بیش از چیزهای دیگر برای انسان لازم است، بی بصیرتها، بدون اینکه بدانند فریب می خورند. عاشورا پیام ها و درسهایی دارد، عاشورا به ما درس می دهد که برای حفظ دین باید فداکاری کرد، درس می دهد که در راه قرآن باید از همه چیز گذشت و در میدان نبرد حق و باطل، همه افراد اعم از کوچک و بزرگ زن و مرد، پیر و جوان، امام و رعیت باهم در یک صف قرار گیرند چراکه جبهه دشمن با همه توانایی های ظاهری بسیار آسیب پذیر است، همچنانکه جبهه بنی امیه به وسیله کاروان اسیران عاشورا در کوفه، شام و مدینه آسیب دید و بالاخره هم نهضت عاشورا به فنای جبهه سفیانی منتهی شد.» «بخشی از بیانات رهبرمعظم انقلاب در دیدار با نیروهای مقاومت بسیج»

حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر مؤمنی محقق و پژوهشگر، بصیرت و آگاهی را یکی از جریانات مهم در بحث زمان شناسی می داند و در این مورد به گزارشگر کیهان چنین می گوید: «امام حسین«ع» در مسیر راه، در نامه ها و چند روزی که در محاصره بودند، بر بصیرت و آگاهی مردم تأکید می کردند و سعی می نمودند این مسئله را حتی به دشمنان خود هم تفهیم کنند ضمن اینکه بصیرت و آگاهی هم در آیات قرآن کریم در سوره توبه آمده است که خداوند به پیامبر چنین خطاب کرده است که اگر کسی از مشرکان برای تحقیق درباره اسلام آمد، شما به او امنیت و آگاهی دهید تا سخن خدا را بشنود و می فرماید، او را به یک جای امنی برسانید تا مبادا کسی برای او مزاحمت ایجاد کند.»

حجت الاسلام مؤمنی، با اشاره به این مسئله که باید با مخالفان خود طبق آیات قرآن، رفتار کنیم و به آنها آگاهی دهیم بر سخنان رهبر معظم انقلاب در جمع نخبگان که فرمودند باید بصیرت خود را افزایش دهید، تأکید می کند و می گوید: «در شرایط فعلی مشکل ما نخبگان و خواص هستند که آنها هم باید بصیرت و آگاهی داشته باشند تا بتوانند این آگاهی را به دیگران هم منتقل نمایند، لذا حاکمان باید از بصیرت لازم برخوردار باشند.»

وی با اشاره به اینکه امام حسین«ع» نه به خاطر منافع شخصی، که برای ارزش های دینی و اسلامی قیام کردند، می گوید: «این مسئله باید برای همه سرمشق و الگو باشد، نباید به دنیاطلبی، تجملات و روزمرگی مبتلا شویم چون در این صورت به اصول اساسی اسلام خدشه وارد می شود و متأسفانه در حادثه کربلا دیدیم که چگونه عده ای به خاطر دنیا در برابر امام حسین«ع» ایستادند و عده ای از روی ناآگاهی و جهالت در صف کفار قرار گرفتند.»

این محقق و پژوهشگر می گوید: «باید ریشه های انحراف را در انقلاب اسلامی شناسایی و با آنها برخورد کنیم. حادثه کربلا، به ما یاد می دهد که اگر دین اسلام را تحریف نکرده بودند، اگر اهل بیت«ع» را از قرآن جدا ننموده بودند و اگر احکام اسلام تغییر نیافته بود، و عده ای به جاهلیت برنگشته بودند، صحنه کربلا پیش نمی آمد و لذا این تحریفات نشان می دهد، برای جلوگیری از تخریب باید، عوامل آن را شناسایی و با آنها برخورد نمود.»

حجت الاسلام مؤمنی تأکید می کند: «باید فضای مناسبی برای تبادل آرا و اظهارنظرها به وجود آورد تا در لابه لای گفت و شنودها، حقیقت برای مردم نمایان شود و اگر در حادثه عاشورا آزادی و اندیشه بیان وجود داشت، امام و یاران باوفایش، می توانستند حقایق را برای مردم بازگو کنند، بنابراین اگر زمینه برای روشنگری و بصیرت فراهم شود، عوام فریبی در جامعه از بین می رود.»

وی می گوید: «برخی از دلایل وقوع حادثه کربلا، به تبلیغات منفی بنی امیه و عوام فریبی آنان و جو خفقانی که در جامعه وجود داشت، برمی گردد که حقیقت را برای مردم وارونه بازگو می کردند، و اگر به فردی مثل شمر اعتراض می شود که چطور او بعد از صحنه کربلا، نماز می خواند و دعا می کند و می گوید خدایا مرا ببخش، شمر در پاسخ می گوید، من به وظیفه عمل کردم و طبق آنچه حاکمان به من گفته بودند، رفتار نمودم، در اینجا تحریف آیات قرآن به روشنی مشخص می گردد. به طور کلی ناآگاهی در جامعه و وارونه جلوه دادن حقایق، باعث سست شدن اعتقادات می شود، بنابراین باید فضایی مناسب برای روشنگری در جامعه فراهم کنیم.»

وی در ادامه به حوادث پیش آمده بعد از انتخابات در جامعه اشاره و معترضان و مخالفان را به دو گروه تقسیم می کند و می گوید: «عده ای معاند هستند که از خارج کشور خط می گیرند و از ابتدا با انقلاب مشکل داشتند و با امام و ولایت همراه نبودند که تکلیف آنها کاملا روشن است و باید با آنها برخورد شود، اما عده ای دیگر مخالف ولایت، اسلام و انقلاب نیستند، اما به برخی از سیاست ها و عملکردها اعتراض دارند که باید به آنها روشنگری داد و در فضایی مناسب و عادلانه به اعتراضات آنها رسیدگی شود.»

این محقق و پژوهشگر می گوید: «بسیاری از جوانان که پس از انتخابات به صحنه آمدند دشمن انقلاب نیستند، بلکه فقط به آگاهی نیاز دارند، در این مورد به صعه صدر اسلامی که در وجود پیامبر«ص» دیدیم، نیاز داریم تا بتوانیم ابهامات و شبهات به وجود آمده را برطرف سازیم.»

ماندگاری درس های مکتب عاشورا

قیام امام حسین«ع» جهان اسلام را چنان تکان داد و تحولی عظیم در مسلمانان به وجود آورد که علاوه بر ابعاد مهم و نتایج مثمرثمر باعث بیداری عمومی مسلمانان شد.

فاطمه نیکوکار کارشناس ارشد مسائل فرهنگی عظمت و محتوای عاشورا، انگیزه ها، اهداف و دستاوردهای فرهنگی و غنی آن را همواره در متن زندگی شیعیان و عمق باورها، جریان دار می داند و می گوید: «مسلمانان مظلوم جهان نیز برای نجات از جور ستمگران، قیام اباعبدالله«ع» را سرمشق و الگوی خود قرار می دهند البته حادثه عاشورا، چنان شکوهمند است که حتی بر اندیشه غیرمسلمانان نیز اثر گذاشته و سبب برانگیخته شدن عشق و علاقه و احترام آنان به امام حسین«ع» شده است.»

این کارشناس فرهنگی در ادامه می گوید: «عظمت قیام، اوج فداکاری و ویژگی های دیگر امام حسین«ع» و یارانش سبب شده که نویسندگان و اندیشمندان بزرگ جهان، درباره این نهضت و حماسه آفرینان عاشورا اظهارنظرهای بسیاری داشته باشند و حتی برخی از نویسندگان غیرمسلمان درباره این واقعه عظیم کتب متعددی تألیف و تدوین کنند.»

خانم نیکوکار به ذکر نمونه هایی از سخنان این نویسندگان و شخصیت ها اشاره می کند و می گوید: «جرج جرداق دانشمند و ادیب مسیحی می گوید: «وقتی یزید مردم را تشویق به قتل امام حسین«ع» و مأمور به خونریزی می کرد، آنها می گفتند: چه مبلغی به ما می دهی؟ اما انصار حسین«ع» به او گفتند: ما با تو هستیم و اگر هفتاد بار کشته شویم، باز می خواهیم در رکابت جنگ کنیم و کشته شویم.»

چارلز دیکنز نویسنده انگلیسی هم می گوید: «اگر منظور حسین، جنگ در راه خواسته های دنیایی بود، من نمی فهمم چرا خواهران و زنان و اطفالش به همراه او بودند؟ پس عقل چنین حکم می کند که او فقط به خاطر اسلام اینچنین فداکاری کرد.»

اسلام اموی و نبوی

حجت الاسلام والمسلمین محمد صحتی سردرودی نویسنده و استاد حوزه و دانشگاه در گفت وگو با سرویس گزارش روز کیهان، با اشاره به اینکه نهضت عاشورای امام حسین«ع» و تأثیر آن در بیداری مسلمانان جای انکار نیست، تا جایی که می توان عاشورا را نقطه عطف بزرگی در تاریخ جهان اسلام خواند، می گوید: «این تأثیر از آن جا آغاز شد که پس از حادثه عاشورا مسلمانان توانستند بفهمند که دو نوع اسلام مطرح است، اول اسلام بنی امیه که فقط به درد زورگویان و زورمداران می خورد و دوم اسلام نبوی که پیامبر گرامی اسلام(ص) آورده بود. این مسئله تا قبل از واقعه عاشورا بر مردم روشن نشده بود و اکثر مسلمانان بین این دو تفکیکی قائل نبودند مگر تعداد انگشت شماری که صدای آنها هم به گوش مردم نمی رسید، اما پس از عاشورا، به ویژه در پی سخنرانی های حضرت زینب کبری(س) و امام سجاد«ع» و دیگر پیام آوران شهادت امام حسین (ع)، این تفکیک روز به روز تشخص یافت تا اینکه در زمان امام صادق«ع» به صورت مدون درآمد و به تاریخ سپرده شد.»

وی می گوید: «این تأثیر عقیدتی، علمی و فرهنگی گسترده ای بود که شامل همه ملل در تمام دوران می شود و این بینش، تفکیکی نسبت به دو اسلام اموی و نبوی به وجود آورد که تا امروز، هنوز هم به بیدارگری خود ادامه می دهد تا مسلمانان هیچ ستمی را در ساحت و سایه اسلام به رسمیت نشناسند.»

عاشورا در طول قرنها پس از واقعه کربلا همواره نماد آزاداندیشی و روشنفکری اسلامی بوده است. امام حسین(ع) نه تنها در آن روز به شهادت نرسید، بلکه پس از آن زندگی جاویدان یافت و در ذهن همگان حق خواهی، آزادی و آزادگی را یادآور شد و امروز ما نیز به ماهیت پیام و قیام سیدالشهدا(ع) نیازمندیم تا اسلام اصیل و به دور از پیرایه که پیامبر اعظم(ص) به عالمیان عرضه نمود را درک کنیم و آن را حفظ نماییم و باورهای خویش را از هرگونه جهالت و ضلالت به دور نگه داریم و درون انسانی خویش را از بند برهیم تا بدین وسیله مقدمات برپایی نظام جهانی مبتنی بر عدالت و بر پایه تعالیم جهان شمول اسلام را فراهم آوریم و راه را برای حکومت جهانی مهدی موعود(عج) هموار کنیم. در حقیقت درس ها و عبرت های قیام حسینی در عصر حاضر و در فضای غبارآلود فتنه برخی از خواص هرچه بیشتر مرز حق و باطل را تبیین می نماید چرا که با تمسک به آموزه های مکتب عاشورا بهر می توان چهره نفاق مدعیان را شناخت و همه این موارد نشان می دهد که نه تنها نیاز بشر درعصر حاضر به قیام عاشورا از بین نرفته بلکه فزونی هم یافته است.

تا چند روز دیگر عاشورا فرا می رسد عاشورایی که دامنه تاثیر آن تا ابدیت کشیده شده و چنان در عمق جانها و دلها اثر گذاشته که همه ساله، در این روزها اوج عشق و اخلاص نسبت به معلم حریت و اسوه جهاد و شهادت حسین بن علی(ع) به نمایش گذاشته می شود.

نهضت حسینی و احیاگری اسلامی

نهضت حسینی، از آن جایی که با ویژگی های خاص و انحصاری به وقوع پیوست تأثیرات شگرفی در صحنه سیاسی، اجتماعی و فرهنگی جامعه اسلامی به جا گذاشته است و به جرات می توان گفت که این نهضت و رفتار جهادگرایانه و شهادت گونه امام حسین(ع) به مردم این فرصت را بخشید تا بتوانند ظرفیتهای خود را ارزیابی کنند و به بازسازی اهداف و رفتارهای خویش بپردازند.

حجت الاسلام والمسلمین خلیل منصوری محقق و نویسنده در مورد نقش نهضت حسینی و قیام عاشورا در احیاگری اسلامی و مقابله با فتنه ها به گزارشگر کیهان می گوید: «تا پیش از این نهضت، مردمان بسیاری در تردید بودند که آیا قیام علیه نظام های باطل و فاسد دینی جایز است و یا آن که این امر خلاف آموزه های اسلامی است، اما نهضت حسینی به همگان این بصیرت را بخشید تا تردیدهای خود را کنار گذارند و حرکت های ستم ستیزانه را شکل دهند.»

وی می گوید: «اگر محتوا و فلسفه همه حرکت های طول تاریخی پیامبران را برپایه عدالت خواهی و ظلم ستیزی تعریف و تبیین کنیم که آیه ۲۵ سوره حدید بیان می کند، می بایست گفت که نهضت حسینی به مردمان این بینش و نگرش را ارزانی داشته تا به عنوان اسوه و سرمشق مبارزات عدالت خواهانه، انسان ها خود را مجاز بدانند تا با خون خویش این هدف را پی گیری کنند.»

این محقق ادامه می دهد: «با نگاهی گذرا به روند تحولات پس از نهضت کربلا می توان دریافت که امام حسین(ع) چگونه توانست با خون خود و یارانش، بصیرت را به امت هدیه کند و آنان را نسبت به فتنه ها و وضعیت اسف بار جامعه آگاه سازد تا آنان به عنوان وظیفه و مسئولیت خود در برابر ستمگران بایستند و با ظالمان مبارزه کنند. این گونه است که از میان همان شمشیر به دستانی که در برابر آن حضرت(ع) در کربلا ایستاده بودند و یادر خانه هایشان در کوفه و بصره نشسته بودند، جان برکفانی علیه ظلم و ستم اموی و یزیدی قیام می کنند و عرصه را بر عوامل فتنه بزرگ اموی تنگ می سازند و در نهایت موجبات فروپاشی نظام فساد یزیدی می شوند.»

وی می گوید: «تاثیر حرکت امام حسین(ع) و جریان اصلاحاتی که آن حضرت در امت پیامبر(ص) انجام می دهد همواره در طول تاریخ عامل قیام های عدالت خواهانه توده های مردم بوده است. قیام های بزرگ و کوچکی که در عصر دیگر امامان(ع) رخ می دهد همه با یاد ثارالله بوده است و حتی دولت عباسی به نام امام حسین(ع) و انتقام از عوامل آن قدرت می گیرد.حرکت سربداران و صفویان و در عصر اخیر انقلاب اسلامی نیز با تمام و کمال متاثر از انقلاب حسینی است.

در کشور هندوستان رهبرانی بزرگ و بیدار چون گاندی و جواهر لعل نهرو، امام حسین(ع) را الگوی خود در قیام علیه استعمارگران انگلیسی معرفی می کنند و رهبرانی در نیجریه چون شیخ زاکزاکی با نام عاشورا توده های میلیونی را به حرکت درمی آورد و آنان را به سوی مبارزه با مظاهر فساد و تباهی و اصلاح امت اسلام در کشور خود دعوت می کند.»

منصوری اضافه می کند: «در هر گوشه و کنار دنیای امروز نیز اگر به دقت نگاه شود به خوبی می توان دریافت که تأثیر قیام امام حسین(ع) در ظلم و فسادستیزی تا چه اندازه است. اکنون رهبران اسلامی گروه های جهادی در فلسطین و لبنان و یمن و دیگر نقاط جهان، با تأثیرپذیری خود از رهبری قیام حسینی(ع) سخن می گویند.»

منصوری با تأکید بر اینکه حرکت امام حسین(ع) جرقه ای در تاریکی و ظلمت غفلت ها بود تا مردان دریابند که چگونه امام حسین(ع) را به نام خدا و قانون به شهادت می رسانند، می گوید: «این حرکت بصیرت زا و روشنی افکن امام حسین(ع) بود که مردمان را بیدار کرد تا دریافتند که چگونه اهل فریب و دغل با پول و ثروت و تبلیغات دروغین عدالت را شهید می کنند، تکریم شعائر الهی و ایام خدایی چون عاشورا از آن رو لازم است که ما را همواره بیدار نگه می دارد و هویت ما را به ما یادآور می شود. اگر روزی از عاشورا غافل شدیم بدانیم که راه بیراهه را برگزیدیم و از هویت خود و مقصد اصلی بازماندیم.»

آموزه های عاشورایی

نیاز بشر به آموزه های عاشورایی پس از گذشت قرنها و پای نهادن به عصر تکنولوژی نه تنها از بین نرفته است، بلکه روزبه روز فزون تر می گردد.

حجت الاسلام والمسلمین رحیم جعفری کارشناس مسائل فرهنگی و مدیر امور استانهای مرکز توسعه قرآنی کشور در گفت وگو با سرویس گزارش روز کیهان با اشاره به اینکه واقعه عاشورا با سه ویژگی زیر به عنوان حادثه ای ماندگار و تأثیرگذار در طول تاریخ مطرح می باشد، می گوید: «این واقعه یک ریشه و متن تاریخی مبتنی بر عقل و منطق دارد ضمن اینکه این حادثه بر مبنای عقیده و اندیشه است، با این سه محور می توان دریافت که جریان کربلا،جریانی کاملا تاریخی است و در منابع تاریخی مثل منتهی الامال، لحوف و نفس المهموم هم بر این مسئله تأکید شده است که حتی ملائک و فرشتگان و موجودات مجرد در نظام هستی به مناسبتی در زمین نازل شدند و روضه خواندند و این نشان دهنده حادثه منحصر به فردی است که حتی قبل از خلقت در نظام آفرینش وجود داشته و خداوند متعال آن را برای جامعه بشری تکوین نموده است.

حجت الاسلام جعفری در ادامه با تأکید بر اینکه از نظر عقلانی هم قیام امام حسین(ع) کاملا منطقی می باشد، می گوید: «امام حسین(ع) باتوجه به شناخت شرایط زمانی، شناسایی توطئه ها و شناخت و عدم صلاحیت افراد و روا داشتن ظلم و ستم در حق دین، تاریخ و جوامع انسانی مردم را در مورد ظلم و ستم یزید توجیه کردند.»

حجت الاسلام جعفری با اشاره به اینکه مبنای حرکت و قیام امام حسین عقیده وجهاد بود و نه توسعه جغرافیایی و جریان سیاسی خاص، می گوید: «بحث حرمت شکنی یکی از مسائلی است که در قیام اباعبدالله(ع) از ناحیه دشمنان متوجه امام شد و امروزه هم می بینیم به دلیل حرمت شکنی ها جایگاه افراد نادیده گرفته می شود و شخصیتهایی مثل امام خمینی مورد بی احترامی و حرمت شکنی برخی افراد معلوم الحال قرار می گیرند.»

وی می گوید: «فتنه هم یکی دیگر از ابزارهایی بود که دشمنان برای جریان عاشورا فراهم کردند و عده ای به اسم دین و ائمه حرکاتی می کردند که هیچ سنخیتی با نهضت و حرکت امام حسین(ع) نداشت و سعی داشتند با ظاهرسازی دینی و کارهای خلاف اندیشه، اهداف امام را زیر سؤال ببرند و این نشان از فتنه ای داشت که در جریان حادثه عاشورا ملموس بود و امام حسین(ع) برای آنها قیام کرد، قیامی که در طول تاریخ منحصر به فرد است.»

حجت الاسلام جعفری در ادامه با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی ایران هم منبعث از قیام امام حسین (ع) می باشد، ادامه می دهد: «انقلاب ما عصاره ای از جریان تاریخی اسلام از لحاظ بوجود آمدن و باقی ماندن است و یقینا رمز این ماندگاری ولایت فقیه و ولی فقیه است چون ولایت فقیه عنصر و ستون اصلی خیمه انقلاب است که تحت هر شرایطی نباید بگذاریم به این خیمه آسیبی وارد شود.»

وی با اشاره به اینکه رمز ماندگاری انقلاب اسلامی هم این است که رهبریت از جایگاه ویژه ای برخوردار است می گوید: «مردم، احزاب سیاسی، دانشجویان و طلاب باید آگاه باشند که انقلاب و نهضت امام خمینی به مراتب بیش از گذشته نیاز به توجه، اهتمام و حرمت گذاری دارد و در شرایط فعلی مردم باید از آگاهی و تیزبینی کافی برخوردار باشند و دقت خود را بالا ببرند.»

وی می گوید: «با توجه به درس های مکتب عاشورا باید عمق فتنه ها را بشناسیم و با فتنه گران که با ماهیتهای مختلفی در جامعه ظاهر می شوند برخورد شود، از اتهام گویی های غیرواقعی بپرهیزیم و با بصیرت دوست را از دشمن تمیز دهیم.»

عاشورا پرگاری برای ترسیم عشق

زلال عاشورا، در متن زندگی شیعه و در عمق باورهای پاک او جریان دارد و در طول قرنها، سیراب کننده جانها بوده است و اینک نیز عاشورا پرگاری است که عشق را ترسیم می کند و قانونی است که ارزشها، احساسها، عاطفه ها، خردها و اراده ها بر گردش می چرخند.

حجت الاسلام والمسلمین محمدحسین نیک فال کارشناس ارشد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه رهبری هوشمندانه امام حسین(ع) مهمترین راز ماندگاری عاشورا است، در توضیحات بیشتری به گزارشگر کیهان چنین می گوید: «عاشورا دارای پیامها و عبرتهایی است که از پیامها باید درس بگیریم و از عبرتها برای تکرار نشدن حادثه استفاده کنیم و یکی از درسهای مهم عاشورا امر به معروف و نهی از منکر است.»

وی می گوید: «مردم نباید در برابر اتفاقاتی که در جامعه می افتد بی تفاوت باشند، همانطور که دیدیم، امت حزب الله در جریاناتی که اخیراً از سوی دشمنان داخلی و خارجی در مسئله اهانت به ساحت مقدس حضرت امام خمینی، رخ داد بی توجه نبودند و به حمایت از انقلاب و امام و رهبری پرداختند و نقشه دشمنان را نقش بر آب کردند.»

وی به وظیفه سنگین و بیداری مردم در برابر فتنه های دشمنان اشاره می کند و خاطر نشان می سازد: «الگوپذیری از حادثه عاشورا، به ولایت پذیری برمی گردد، همان طور که وقتی در کربلا می بینیم برای حضرت ابوالفضل امان نامه آوردند و به آن حضرت وعده و وعید می دهند، حضرت ابوالفضل(ع) با ولایت پذیری وعده ها را رد می کنند، پس می بینیم اگر دشمنان ولایت پذیری داشتند و حرف امام حسین(ع) را قبول می کردند این حادثه تلخ در تاریخ بوجود نمی آمد.»

حجت الاسلام نیک فال در ادامه می گوید:
«امروز باید خواص دنبال ولایت باشند و پای خود را جای پای رهبر بگذارند و طبق فرمایشات ایشان عمل کنند و ولایت پذیر باشند و در مقابل افرادی که فریب خوردند باید به راه واقعی اسلام که همان اطیعوالله و اطیعواالرسول است برگردند.»

وی با اشاره به حفظ حرمت بزرگان در جامعه، تاکید می کند: «وقتی شمر به عنوان یکی از اقوام حضرت ابوالفضل(ع) مقابل خیمه ایشان را صدا می زند، حضرت ابوالفضل به خاطر حرمت امام حسین(ع) از اینکه دشمن آن حضرت، ایشان را صدا می زند، خجالت می کشد و در حال حاضر از آن طرف، رضا ربع پهلوی وقتی می گوید با عوامل آشوبهای بعد از انتخابات به تقاطع رسیدیم نشان می دهد که برخی خواص حرمت انقلاب را حفظ نکردند و به همسویی با دشمنان انقلاب رسیدند و این زمینه ای برای حوادث بعد از انتخابات شد که در هفته گذشته شاهد تلخ ترین حادثه یعنی اهانت به ساحت مقدس حضرت امام خمینی بودیم.»

نیک فال در ادامه به مسئله بصیرت و آگاهی و دشمن شناسی اشاره می کند و می گوید: «در چنین فضایی باید رعایت تقوای الهی را داشته باشیم و برای هر عمل خود حجت قابل قبولی ارائه دهیم تا در پیشگاه خداوند متعال شرمنده نباشیم.»

وی با مطرح کردن این سؤال که آیا امروز به خیابان آمدن و تحریک مردم دارای حجت شرعی است، پاسخ این سؤال را قطعا منفی می داند و می گوید: «در قرآن کریم از این اختلافات به عنوان بلا نام برده شده که برای مشرکان نازل می شود و از طرف دیگر هم حضرت علی(ع) می فرماید:عامل فتنه را بکشید، چون شکستن وحدت حجت شرعی ندارد و با تقوای الهی سازگار نیست.»

وی می گوید:
«امروز وقتی عوامل فتنه در ۱۳ آبان، ۱۶ آذر و روز قدس به جای دعوت مردم به وحدت، در مقابل استکبار جهانی دعوت به اختلاف می کنند، نشان دهنده این است که دعوت به اختلاف با تقوای الهی سازگار نیست.»

نیک فال می گوید: «امروز خواص جامعه، نویسندگان، وعاظ، مداحان و هنرمندان باید به افشای اهداف پلید افراد مزدور بپردازند و دلایل اختلاف افکنی ها و قدرت طلبی ها و عدم ولایت پذیری فتنه انگیزان را در جامعه مشخص کنند.»

وی با اشاره به اینکه حضرت زینب«س» وقتی وارد کوفه شدند با مردم احساساتی که مشغول کف زدن بودند مواجه می شوند و آنها را نفرین می کنند، می گوید: «این مسئله بیانگر آن است که مردم در قبال این فتنه ها باید در مسیر خط امام و رهبری، ثبات قدم داشته باشند و از احساسات به هنگام پیدایش فتنه پرهیز کنند و بر اصول و معیارهای اسلامی تکیه زنند و بر اصول و خط مشی های اسلام پایبند باشند.»

عاشورا و انقلاب اسلامی

انقلاب ما، انقلاب حسینی است و امام حسین«ع» مظهر تجلی عینی و عملی آیات حسنای قرآن کریم است و مانند جد بزرگوارش رسول اعظم حضرت محمد«ص» و پدر گرامی اش حضرت علی«ع» و برادر ارجمندش امام حسن مجتبی«ع» قرآن ناطق و مفسر واقعی قرآن کریم است و امام حسین«ع» با اهل بیت و یاران باوفایش، با حضور در کربلای عشق تا بی نهایت پیش رفتند و در قرن معاصر شاگردی از مکتب پاک حسینی«ع» درس آزادگی و مبازره با ظالمان و زندگی عزتمندانه را به ملت بزرگ ایران اسلامی آموخت و با تأسی از انقلاب عظیم امام حسین«ع» و یاران فداکارش، طاغوت زمان و اربابان تا دندان مسلح او را به خاک مذلت کشاند و در همه مراحل، مسئله قیام خویش را به عنوان یک تکلیف الهی دانست و فرمود ما مأمور به تکلیفیم نه نتیجه و در هر صورت چه پیروزی ظاهری و چه شکست ظاهری به احدی الحسینین خواهیم رسید. علی مظهری، کارشناس مسائل دینی با اشاره به اینکه نهضت عاشورا به لحاظ ماهیت اسلام خواهی، اصلاح طلبی و ظلم ستیزی اش، همواره الهام بخش انقلابیون و حرکت های اصلاحی بوده است، به گزارشگر کیهان می گوید: «انقلاب اسلامی ایران نیز از آن سرچشمه سیراب شد و از محتوای عاشورا الهام گرفته است. این الهام گیری هم از سوی رهبر انقلاب و هم از ناحیه مردم بود.»

وی می گوید: «شرایط سیاسی و اجتماعی ایران قبل از انقلاب، شبیه دوران بنی امیه بود، فساد و ظلم حاکمیت داشت، اسلام در حال نابودی بود و تبلیغات ضداسلامی گسترده ای ازسوی رژیم طاغوت در جامعه منتشر می شد.»

وی می گوید :«راهپیمایی های ضدطاغوتی، پیوند انقلاب و عاشورا را می رساند و عاشورا محور بسیج مردم و شورگستری برضد طاغوت شد و عنصر شهادت به مبارزه مردم روح و جان بخشید.»

دکتر محمود خرسندی استاد دانشگاه هم در این مورد به گزارشگر کیهان چنین می گوید: «هرکس که به دنبال آزادگی و دستیابی به راه حق و حقیقت است بدون شک از الگوی بارز و برجسته ای به نام حسین ابن علی(ع) بهره می جوید، چراکه بعد از قیام حسین(ع) هرکس علم مبارزه با ظلم و فساد را برافراشت در مرام و مسلک حسینی مددخواست، چه قیام هایی که نهضت عاشورا را سرمشق حرکت ها ی خود قرار داده اند و چه انقلاب هایی که با نام حسین(ع) شروع شده و با مرامش ادامه داشته و چه انسان های آزاده ای که مسلمان هم نبوده اند، اما در ظلم ناپذیری خویش حسین(ع) را اسوه خود دانسته اند.»

وی می گوید: «انقلاب اسلامی بی نام حسین(ع) به ثمر نمی نشست. امام خمینی فرمود هرچه داریم از محرم و صفر است. امروز که برخی خناسان، عکس این عزیز را پاره می کنند درواقع مرام و مسلک حسین را انکار می کنند. خمینی که از خود چیزی نمی گفت. او همه همتش صرف احیای مکتب حسینی شد. دشمن به خوبی می داند چه چیزهایی را هدف قرار دهد، پرچم سرخ حسینی و پرچم سبز حضرت مهدی(عج)، اگر روح شهادت طلبی در انسان های عاشق حسین«ع» بمیرد و سرخی خون شهید دیگر برای آنهاجلوه ای نداشته باشد، در آن صورت، رنگ سبز نیز معنایی دیگر می یابد. چه سرمایه ها که به پایش نمی ریزد تا به اسم موج سبز در مقابل پرچم سبز بقیه الله(عج) صف بکشند. به گفته رهبر فرزانه باید بر بصیرت دینی خود بیفزاییم که هر روز عاشورا است و هر صحنه کربلاست، باید بنگریم در کدامین صف قرار گرفته ایم، ضمناً این جمله معروف امام را هم فراموش نکنیم که فرمودند: پشتیبان ولایت فقیه باشید تا به این مملکت آسیبی نرسد.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا