در مراسم یادواره یکصد و نود شهید بنی فاطمه اصفهان از حضرت آیت الله ابوالفضل جزایری تقدیر شد.

بازدیدها: 515

زندگی نامه حضرت آیت الله اباالفضل جزایری

حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج سید ابوالفضل جزایری دهقی فرزند سید جعفر و از نوادگان SKMBT_C45014012217421محدث بزرگ شیعی آیت الله سید نعمت الله جزایری می باشد که در خرداد سال ۱۳۰۳ در خانواده ای روحانی در روستای دهق(نجف آباد) چشم به جهان گشوده و در همان ابتدای کودکی در سن چهارسالگی پدر خویش که از علمای دهق بوده را زا دست می دهند.

ایشان دروس ابندایی را در مکتب خانه فرا گرفت و به جهت ضرورت امرار معاش خود و مادرش (ماه سلطان) مجبور به هجرت به اصفهان وهمزمان در یک کارگاه پارچه بافی مشغول به کار می گردند.

ورود ایشان به حوزه علمیه و اشغال به کسب دروس علمی به این گونه است که شبی پدرشان سید جعفر به خواب حجت الاسلام حاج شیخ اسدالله فهامی از علمای بزرگ حوزه اصفهان بوده می آید و از او می خواهد که فرزندم سید ابوالفضل را وارد حوزه علمیه و درس طلبگی بنماید. این عالم بزرگ از کسبه بازارچه دردشت سراغ سید ابوالفضل را گرفته که یکی از کسبه بازارچه به نام شیخحسن مسگر خدمت حجت الاسلام فهامی عرض می نماید که ایشان را می شناسم و می دانم در کجا مشغول به کار است و بدین ترتیب ایشان را نزد آیت الله فهامی حاضر می نماید و آقای فهامی ایشان را وارد بر حوزه می نماید.

دوران تحصیل:

پس از ورود به حوزه از سن دوازده سالگی به دلیل علاقه وافر به علوم دینی با جدیدت مشغول خواندن درس می شوند ودر ادامه محضربزرگانی چون مرحوم فیاض و اساتید بزرگی دیگر چون آیت الله سید مهدی درچه ای آیت الله حاج شیخ حسن نجف آبادی، آیت الله شمس آبادی و آیت الله خراسانی را درک و محضر ایشان به تلمذ علوم دینی پرداخته است. همچنین در مواقعی که به قم می رفتند از محضر آیات عضام قم نیز بهره مند شده اند. حاصل این تحصیلات باعث شد نامبرده غریب الاجتهاد شده و مدت های مدیدی از خود تقلید می نمودند.

ایشان پس از عمری که صرف یادگیری علوم دینی نموده اند بالاخره در کرسی استادی مدرسه(نیم آورد)مشغول به تدریس علوم حوزوی شده و نزدیک به دو دهه به تدریس دروس خارجه(فقه و اصول) پرداخته عالمانی نیز از محضر ایشان بهره مند شده اند.

اشتغالات اجتماعی:

ایشان بیش از نیم قرن به اقامه سه نوبت نماز جماعت در مسجد پاگل دسته دردشت اهتمام و برای این از حدود نیم ساعت به نماز معمولا برای رسیدگی به امور و مسائل نماز گزاران در محل مسجد حاضر و تاکید خاصی برای اقامه نماز اول وقت داشتند. به طوری که به همین دلیل یکبار در ملاقات حضوری با حضرت امام خمینی مورد تشویق حضوری حضرت امام خمینی واقع شده اند. ایشان از طرف اکثر علمای بزرگ قم مجوز دریافت وجوهات شرعیه را دارند تشکیل جلسات دائمی تفسیر قرآن و تشکیل هیئت بنی فاطمه از خدمات ایشان بوده است.

سجایای اخلاقی;

ایشان ارادت بسیار زیادی به ائمه اطهار به خصوص حضرت فاطمه زهرا(س) و حضرت اباعبدالله(ع)و خواهر با وفایشان حضرت زینب کبری داشتند.و اکنون که دوران کهولت را طی می نمایندکماکان به این بزرگواران تمسک می جویند. همچنین ارادت خاصی به علما و مجتهدان از جمله امام خمینی داشتند و علمایی مانند ایت الله نجفی مرعشی نیز به ایشان نظر و ارادتی داشنتد. به گفته خود ایشان از سن دوازده سالگی نماز شبشان ترک نشده و اکنون نیز نماز اول وقت شان و همچنین تلاوت قرآن مجید و اشتغال به ذکر ایشان ترک نمیشود. به هیچ عنوان ترک اولی از ایشان سر نمی زند و تاکنون غیبت و دروغ از ایشان شنیده نشده است.

کرامات ایشان:

در ایام گذشته ایشان به دلیل قداست  تخت پولاد اصفهان یک قطعه قبر خریداری نمودذه بودند که هنگام تدفین شهدای جنگ تحمیلی یکی از شهدا را در محل قبر ایشان به خاک شپرده می شود. شهید مذکور بخ خواب والدین خود آمده و می گوید من را در خانه ی سیدی آورده اند و از آنها خواهش می کند که رضایت این سید را بگیرند والدین شهید با مراجعه به تکیه بان متوجه مالکیت حاج آقا شده و با مراجعه به حاج آقا جهت کسب رضایت اقدام می نمایند.

درباره basir

موارد جالب

ویژه نامه ولادت حضرت ابوالفضل العباس (ع)

بازدیدها: 0ویژه نامه ولادت حضرت ابوالفضل العباس (ع) قمر بنی هاشم، ویزه نامه ولادت حضرت …

۲ نظر

  1. سلام و دو صد بدرود. با عرض سلام و ادب و احترام خدمت شما سروران محترم و گرانقدر با کمال احترام از اینکه نسبت به برگزاری یاد و خاطره یکصد و نود شهید هیئت بنی فاطمه (س) اقدام فرمودید. بنده به نوبه خود دست تمام شما را از راه دور می بوسم از خداوند منان تقاضامندم که تمام شما سروران گرامی را با آقا اباعبدالله الحسین (ع) محشور نمایند “””انشاء الله””” ومن اله اتوفیق ارادتمند همه بچه هیئتی ها . حسین رستمیان فرزند مرحوم خادم الحسین (ع) ابو الشهید حاج عباس رستمیان.

  2. مهدی منتظرالقائم

    سلام و خسته نباشید.
    ممنون از سایت خوبتون.احداث چنین سایتی برای حسینیه بنی فاطمه بسیار ضروری بود.
    حاج آقا جزایری و خانوادشون جزو مفاخر شهر اصفهان هستند و کار شایسته ایی انجام دادید که از ایشون تقدیر به عمل آوردید. انشاله که خداوند به ایشان عمر با عزت عطا فرماید. آیت اله جزایری الگوی ادب و متانت و تمامی فضایل اخلاقی هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

اخبار با تصاویر

آمار بازدید

  • ۱
  • ۱,۵۳۶
  • ۲,۷۹۶
  • ۱۷,۸۱۰
  • ۴۸,۳۶۱
  • ۳,۹۵۶,۰۳۶
  • ۱۴۰۳-۰۱-۲۹